Οι νόμοι επί υπουργίας Παπακωνσταντίνου - Σηφουνάκη, οι οποίοι
κατεδαφίζουν κανόνες εις βάρος του σχεδιασμού και του περιβάλλοντος, με
πρόσχημα πολλές φορές "μνημονιακές υποχρεώσεις", περιέχουν και διατάξεις
που ανατρέπουν πρακτικές και δημοκρατικές διαδικασίες δεκαετιών.
Στον νόμο 4030/2011 "Νέος τρόπος έκδοσης αδειών δόμησης, ελέγχου κατασκευών και άλλες διατάξεις", διάταξή του καταργεί το Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξίας Οικισμού και Περιβάλλοντος, το οποίο συγκροτούνταν αποκλειστικά με υπηρεσιακούς παράγοντες του ΥΠΕΚΑ και εκπροσώπους φορέων με γνωμοδοτικό ρόλο στα πολεοδομικά θέματα. Αντικαταστάθηκε από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων, στο οποίο πρόεδρος τοποθετείται πολιτικό πρόσωπο, ο διορισμένος γενικός γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος. Και δεν είναι μόνο αυτό.
Άλλη διάταξη (άρθρο 45 παράγραφος 6) επιχειρεί να αποκλείσει ακόμη και τη γνωμοδότηση αυτών των οργάνων, καθώς αναφέρει ότι "όπου στην κείμενη πολεοδομική νομοθεσία προβλέπεται, με πρόταση του υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος μετά από γνωμοδότηση συμβουλίου, ο όρος αυτός έχει μόνο δυνητική ισχύ και μπορεί να παραλείπεται".
Ήδη στο πρακτικό επεξεργασίας "Τροποποίηση των χρήσεων γης των οικοπέδων που βρίσκονται στα οικοδομικά τετράγωνα επί του βασικού οδικού δικτύου και επί των σημαντικών οδικών αξόνων του ρυμοτομικού σχεδίου Δήμου Αμαρουσίου" με αριθμό 81/2012 το Ε' τμήμα του ΣτΕ ερμηνεύει διαφορετικά την εν λόγω διάταξη καθιστώντας σαφές ότι η γνωμοδότηση αποτελεί τον κανόνα, άρα είναι υποχρεωτική. Παραλείπεται μόνον κατ' εξαίρεση σε επείγουσες περιπτώσεις.
Όπως επισημαίνει "με την ανωτέρω διάταξη, η οποία είναι κατά την έννοιά της εξαιρετική, δεν καταργείται ο κανόνας σύμφωνα με τον οποίο, προκειμένου να εκδοθούν πολεοδομικού περιεχομένου προεδρικά διατάγματα, απαιτείται, εκτός από τη γνωμοδότηση του οικείου οργανισμού τοπικής αυτοδιοικήσεως και γνωμοδότηση του αρμόδιου συμβουλίου της οικείας κεντρικής ή περιφερειακής κρατικής υπηρεσίας. Επομένως η ευχέρεια να παραλείπεται η λήψη της γνωμοδοτήσεως αυτής παρέχεται στη διοίκηση, κατά την έννοια της διατάξεως του άρθρου 45 παρ. 6, μόνο σε επείγουσες και ειδικές περιπτώσεις και ιδίως όταν η καθυστέρηση εισαγωγής των επιχειρούμενων ρυθμίσεων κινδυνεύει να ματαιώσει την επίτευξη του σκοπού για τον οποίο αυτές προτείνονται".
Στον νόμο 4030/2011 "Νέος τρόπος έκδοσης αδειών δόμησης, ελέγχου κατασκευών και άλλες διατάξεις", διάταξή του καταργεί το Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξίας Οικισμού και Περιβάλλοντος, το οποίο συγκροτούνταν αποκλειστικά με υπηρεσιακούς παράγοντες του ΥΠΕΚΑ και εκπροσώπους φορέων με γνωμοδοτικό ρόλο στα πολεοδομικά θέματα. Αντικαταστάθηκε από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων, στο οποίο πρόεδρος τοποθετείται πολιτικό πρόσωπο, ο διορισμένος γενικός γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος. Και δεν είναι μόνο αυτό.
Άλλη διάταξη (άρθρο 45 παράγραφος 6) επιχειρεί να αποκλείσει ακόμη και τη γνωμοδότηση αυτών των οργάνων, καθώς αναφέρει ότι "όπου στην κείμενη πολεοδομική νομοθεσία προβλέπεται, με πρόταση του υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος μετά από γνωμοδότηση συμβουλίου, ο όρος αυτός έχει μόνο δυνητική ισχύ και μπορεί να παραλείπεται".
Ήδη στο πρακτικό επεξεργασίας "Τροποποίηση των χρήσεων γης των οικοπέδων που βρίσκονται στα οικοδομικά τετράγωνα επί του βασικού οδικού δικτύου και επί των σημαντικών οδικών αξόνων του ρυμοτομικού σχεδίου Δήμου Αμαρουσίου" με αριθμό 81/2012 το Ε' τμήμα του ΣτΕ ερμηνεύει διαφορετικά την εν λόγω διάταξη καθιστώντας σαφές ότι η γνωμοδότηση αποτελεί τον κανόνα, άρα είναι υποχρεωτική. Παραλείπεται μόνον κατ' εξαίρεση σε επείγουσες περιπτώσεις.
Όπως επισημαίνει "με την ανωτέρω διάταξη, η οποία είναι κατά την έννοιά της εξαιρετική, δεν καταργείται ο κανόνας σύμφωνα με τον οποίο, προκειμένου να εκδοθούν πολεοδομικού περιεχομένου προεδρικά διατάγματα, απαιτείται, εκτός από τη γνωμοδότηση του οικείου οργανισμού τοπικής αυτοδιοικήσεως και γνωμοδότηση του αρμόδιου συμβουλίου της οικείας κεντρικής ή περιφερειακής κρατικής υπηρεσίας. Επομένως η ευχέρεια να παραλείπεται η λήψη της γνωμοδοτήσεως αυτής παρέχεται στη διοίκηση, κατά την έννοια της διατάξεως του άρθρου 45 παρ. 6, μόνο σε επείγουσες και ειδικές περιπτώσεις και ιδίως όταν η καθυστέρηση εισαγωγής των επιχειρούμενων ρυθμίσεων κινδυνεύει να ματαιώσει την επίτευξη του σκοπού για τον οποίο αυτές προτείνονται".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου