Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2012

Πρωτοπόροι και στην ατμοφαιρική ρύπανση

Στην ομάδα των χωρών της Ε.Ε. που οι πολίτες της εκτίθενται σε υψηλές συγκεντρώσεις, εκτός νομοθετημένων ορίων, των επικίνδυνων για την υγεία ατμοσφαιρικών ρύπων, ανήκει η Ελλάδα. Στην παραγωγή εισπνεόμενων μικροσωματιδίων κυρίως πετρελαϊκής προέλευσης καταλαμβάνει την 8η θέση.


Στις εκπομπές όζοντος (δευτερογενής ρύπος, αποτέλεσμα χημικών αντιδράσεων μεταξύ οξυγόνου, πτητικών οργανικών ενώσεων και οξειδίων του αζώτου με πηγές την κυκλοφορία των οχημάτων, βιομηχανία κ.λπ.) σκαρφαλώνει στην τέταρτη θέση. Αγγίζει την τιμή - στόχο για την προστασία της ανθρώπινης υγείας, η οποία ισχύει από το 2010, τα 120 μικογραμμάρια μέγιστη ημερήσια τιμή οκταώρου, η οποία δεν πρέπει να ξεπερνιέται περισσότερες από 25 φορές τον χρόνο για διάστημα τριών ετών. Αλλά και στις εκπομπές διοξειδίου του αζώτου, εκ των συστατικών του φωτοχημικού νέφους, ανταγωνίζεται σχεδόν ισότιμα τις πρώτες, Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο. Τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνονται στην πρόσφατη έκθεση (24 Σεπτεμβρίου) του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος "Η ποιότητα του αέρα στην Ευρώπη 2012", με την προειδοποίηση πως η ατμοσφαιρική ρύπανση εκτός ορίων μειώνει το προσδόκιμο ζωής κατά περίπου δύο έτη.
Εξετάζοντας τα δεδομένα από το 2000 και εντεύθεν συμπεραίνει ότι: τα μικροσωματίδια αποτελούν την πιο σοβαρή απειλή για την υγεία, καθώς το 2010 το 21% του αστικού πληθυσμού εκτέθηκε σε εκπομπές PM10 πάνω από τις θεσμοθετημένες οριακές τιμές της κοινοτικής νομοθεσίας. Λαμβάνοντας δε υπόψη τα πιο αυστηρά όρια της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας, το ποσοστό ανεβαίνει από το 81% μέχρι το 95%. Η σύγκριση πάλι με τα όρια της ΠΟΥ την ίδια χρονιά δείχνει ότι η πλειονότητα των κατοίκων των αστικών κέντρων (ποσοστό 97%) εκτίθεται σε υπερβολικές συγκεντρώσεις όζοντος.
Μεγάλη επιτυχία θεωρεί ο ΕΟΠ τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου (SO2) και λόγω της σταδιακής μείωσης της περιεκτικότητας σε θείο των καυσίμων. Το 2010, πρώτη φορά στα χρονικά δεν ξεπεράστηκε η οριακή τιμή. Έντονος προβληματισμός εκφράζεται στην έκθεση για την πετρελαιοκίνηση, τα οχήματα τεχνολογίας Εuro 5. Ουσιαστικά αμφισβητεί τις εργοστασιακές προσδιαγραφές εκπομπών, καθώς λείπουν οι μετρήσεις σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Ως εκ τούτου "μπορεί να μην αντικατοπτρίζουν πάντα τις πραγματικές, πιθανότατα υψηλότερες, εκπομπές κατά την οδήγηση".
Παρά ταύτα, ο τέως ΥΠΕΚΑ Γ. Παπακωνστανίνου με τροπολογία τον Νοέμβριο (Ν. 4030/2011) επέτρεψε σκανδαλωδώς σε Αθήνα - Θεσσαλονίκη την πετρελαιοκίνηση, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες από το καλοκαίρι σε Τύπο και σε ηλεκτρονικά μέσα να διαφημίζουν τα νέα προϊόντα τους...

Δεν υπάρχουν σχόλια: