Στις ελληνικές καλένδες -ή μάλλον
για τις επόμενες δημοτικές εκλογές- παραπέμπονται οι αλλαγές στον
εκλογικό νόμο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς αποτελούν το διακύβευμα
στις σχέσεις και τις συμφωνίες που θα επιτευχθούν ή όχι μεταξύ των δύο
πόλων της κυβέρνησης (Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ).
Ετσι οι εκλογές τον Μάιο του 2014, σύμφωνα με όσα ισχύουν αυτή
τη στιγμή, θα διεξαχθούν με τον ίδιο τρόπο όπως και οι προηγούμενες και
οι ρηξικέλευθες αλλαγές που προτάθηκαν -κυρίως για τα διπλά ψηφοδέλτια-
θα αφεθούν για τις δημοτικές εκλογές του 2019... Οι λόγοι είναι κυρίως
δύο:* Πρώτον, δεν βρίσκουν σύμφωνους τους περισσότερους δημάρχους, με αποτέλεσμα η ΚΕΔΕ ως σώμα να είναι κατ' αρχήν αρνητική στα νέα δεδομένα. Υπάρχει προβληματισμός και διαβούλευση σχετικά με το πώς θα μπορέσει ένας δήμαρχος να «ελέγξει» το Συμβούλιό του και αρκετοί τοπικοί άρχοντες εμφανίζονται «φοβικοί» με τις νέες εξουσίες και τη δυνατότητα αυτοδιάθεσης που δίδεται στους δημοτικούς συμβούλους με τις αλλαγές.
* Δεύτερον, το ΠΑΣΟΚ, εκμεταλλευόμενο τις διαφορετικές απόψεις που υπάρχουν στους κόλπους των δημάρχων ακόμα και μέσα στη Ν.Δ., όπως επίσης και το γεγονός ότι το νέο σχέδιο προωθείται από τον υπουργό Εσωτερικών Γιάννη Μιχελάκη, αγόρασε πολιτικά χρόνο εκφράζοντας τη συμφωνία του σε γενικές γραμμές. Δήλωσε όμως στη συνέχεια ότι θα στηρίξει τις αλλαγές εφ' όσον υπάρξει μια συνολικότερη μεταρρύθμιση του εκλογικού συστήματος, θέτοντας υπό συζήτηση και τον εκλογικό νόμο στις εθνικές εκλογές.
Αλλωστε, όπως τόνισαν στην «Κ.Ε.» καλά πληροφορημένοι περί τα αυτοδιοικητικά, ούτε το ΠΑΣΟΚ ούτε η Ν.Δ. (παρά τις εκατέρωθεν και περί του αντιθέτου δηλώσεις) έχουν αποκλείσει το ενδεχόμενο κοινής καθόδου υποψηφίων σε δήμους ακόμα και σε Περιφέρειες, γεγονός που κάνει σαφές ότι ο εκλογικός νόμος είναι ένα πολύ καλό χαρτί στα χέρια του κ. Βενιζέλου. Ετσι στα διαπραγματευτικά όπλα του ΠΑΣΟΚ προστίθεται και η πρόταση να ισχύσει ο νέος εκλογικός νόμος στις εκλογές του Μαΐου μόνο στην περίπτωση που διαμορφωθεί διευρυμένη πλειοψηφία στη Βουλή στα πρότυπα του εκλογικού νόμου για τις εθνικές εκλογές.
Ολα, λοιπόν, δείχνουν ότι οι αρχικοί σχεδιασμοί του υπουργού Εσωτερικών Γιάννη Μιχελάκη για κατάθεση του νομοσχεδίου τον Νοέμβριο έχουν ανατραπεί και ο χρόνος που έχει απομείνει -ουσιαστικά μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων- δεν επαρκεί. Οι βασικές αλλαγές που έφερνε το νέο σχέδιο ήταν οι εξής:
* Η ύπαρξη δύο ψηφοδελτίων, ένα με τους υπό κρίση δημάρχους και άλλο ένα με τους δημοτικούς συμβούλους. Η εκλογή δημοτικών συμβούλων γίνεται από ενιαία λίστα με βάση τη σειρά επιτυχίας τους.
* Η μείωση του ορίου εκλογής από την πρώτη Κυριακή από το 50%+1 στο 42%.
* Η κατάρτιση πλήρους συνδυασμού για την κάθοδο στις εκλογές.
* Η θέσπιση πλαφόν 5% για την είσοδο ενός συνδυασμού στο δημοτικό συμβούλιο.
* Η επίτευξη πλειοψηφίας τουλάχιστον 50%+1 στο δημοτικό συμβούλιο από την πλειοψηφούσα παράταξη του δημάρχου (σήμερα έχει τρία πέμπτα), με τη μεταφορά των εδρών που «περισσεύουν» από τους μικρούς συνδυασμούς που δεν θα φτάσουν το 5%, αλλά και από τους υπόλοιπους είτε στον α' γύρο είτε, εφ' όσον υπάρξει, στο β' γύρο. Πρόκειται στην ουσία για ένα πλειοψηφικό σύστημα το οποίο αφαιρεί έδρες από τους άλλους συνδυασμούς προκειμένου να πλειοψηφήσει απόλυτα ο πρώτος και εδώ εδράζεται σε μεγάλο μέρος και η κριτική που ασκήθηκε από την πλευρά των δημάρχων στις αλλαγές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου